platforma blogowa portalu Gazeta Współczesna

Syrena – najpiękniejszy polski samochód

Syrena – produkt polskiej myśli motoryzacyjnej nie zawsze był tym, czym jeździli rodacy od połowy lat 50-tych dwudziestego wieku.

Pierwsze pojazdy powstawały w Fabryce Samochodów Osobowych w Warszawie. W latach 70-tych ich produkcję przeniesiono do Bielska-Białej. Niewielu z nas wie jednak, że od 1960 roku grupa inżynierów z FSO dniami i nocami pracowała nad niezwykłym modelem samochodu. Samochodu, który wyprzedzał polską myśl techniczną o co najmniej kilkanaście lat.

Syrena Sport

Syrena Sport

Syrena

Oto Syrena Sport. Konstrukcja samochodu opracowana przez Cezarego Nawrota, była nowością i ewenementem technologicznym na skalę światową.  Nadwozie wykonane z laminatu, oparte na nośnej płycie podłogowej. Podobno wzorowane na legendarnym mercedesie 300 SL. Korzystano z podzespołów starej Syreny, ze względu na ograniczone fundusze. Jednak samochód niezwykle różnił się od poprzedniego modelu. Przede wszystkim niemal w całości został stworzony ręcznie. Był niezwykle niski – miał jedynie 120 cm wysokości. W prototypie Syreny Sport zastosowano zbudowany od podstaw silnik typu boxer pomysłu Władysława Skoczyńskiego, powstały  z wykorzystaniem cylindrów Junaka. Miał pojemność zaledwie 700 cm³ i osiągał moc około 35 KM przy 5000 obr./min. Mógł osiągnąć prędkość nawet do 110 km/h.

Plany konstrukcyjne Syreny Sport

Plany konstrukcyjne Syreny Sport

Gdy w 1960 roku został przedstawiony opinii publicznej, ludzie zakochali się w tej maszynie. Nie tylko Polacy. Na zachodzie został okrzyknięty najpiękniejszym samochodem zza żelaznej kurtyny. Dlaczego więc nigdy nie wszedł do masowej produkcji?

Prasa zachwycała się nowym modelem syreny

Prasa zachwycała się nowym modelem syreny. Tutaj reklama jeszcze starej wersji samochodu

Był niewsmak ówczesnej partii rządzącej. Zbyt luksusowy i ekstrawagancki. Całkowicie odbiegał od tego jak wyglądała Polska Rzeczpospolita Ludowa. Gomułka stwierdził kiedyś nawet, że w zupełności wystarczy, by każdy Polak posiadał rower. Tego typu zabawka jest narodowi niepotrzebna. Cyrankiewicz zaś osobiście dopilnował, by ten pojazd nigdy nie ujrzał światła dziennego, a prototyp został zniszczony.

Polscy inżynierowie zaprojektowali również wiele innych nowoczesnych jak na ówczesne czasy samochodów, ale większość, podobnie jak syrena sport, nigdy nie wyjechały na ulicę. Warszawa 210,  Syrena Laminat, czy też Beskid, którego, bryłę, po wygaśnięciu licencji, zapożyczył Renault w samochodzie Twingo.

Warszawa 210

Warszawa 210

Syrena Laminat

Syrena Laminat

Beskid

Beskid

Szkoda, może dzisiaj bylibyśmy potęgą motoryzacyjną

Karol Wasilewski (Misiek)

Komentarze (4) do “Syrena – najpiękniejszy polski samochód”

  1. chiropractor queens ny napisał(a):

    This piece of writing gives clear idea for the new viewers of blogging, that in fact how to do blogging and site-building.

  2. Britney napisał(a):

    Howdy ϳust wanted to givе you a quick hеadѕ up.

    Thе ωords in your post seеm to be
    гunning off the screеn in Fiгefox. I’m not sure if this is a formatting issue or something to do with internet browser compatibility but I figured I’ԁ post to let you κnow.
    The ԁesign and style looκ grеаt though!

    Hоpe you get thе problem solved sοοn.

    Thanks

  3. website napisał(a):

    It really is a excellent and beneficial bit of material. I’m satisfied for which you shared this useful information with us. Please stay up-to-date such as this. Many thanks for sharing.

  4. Basia napisał(a):

    Cos pieknego zycze pomyslodawca szerokiej drogi i nie jednego inwestora a wielu dlatego,ze nasze POLSKIE jak milo moze wrocimy do starych czasow gdzie tylko my produkowalismy dla siebie jak by bylo milo ojojojojoj!Pozdawiam wszystkich polakow kocham Was

Zostaw komentarz

*