platforma blogowa portalu Gazeta Współczesna

Muzyczny łańcuch

Co ma ze sobą wspólnego Sokół, Pono, Jędker, Rihanna, Agnieszka Chylińska i Monopol? Wszystkich można wrzucić do worka z napisem „muzyka”. Jest jednak coś jeszcze. Tworzą swoisty łańcuch powiązań. Wszystko wyjaśnię poniżej.

Sokół, Pono i Jędker są raperami z warszawskiego wydawnictwa Prosto. Znamy ich przede wszystkim z wielu świetnych kawałków WWO czy większego projektu Zipera.

WWO – Damy Radę
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=-6VKNC8jgDY[/youtube]

Zipera – Bez ciśnień
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=67DbebpybsE[/youtube]

Rihanna to taka pani z zagranicy, która nagrała wiele kawałków, ale została zapamiętana dopiero po wydaniu piosenki o trywialnym refrenie pt. „Umbrella”.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=CvBfHwUxHIk[/youtube]

Przedtem nagrała jeszcze dwie płyty, ale o tym mało kto pamięta. Idąc jej tropem warszawscy raperzy – Sokół i Pono nagrali sławny w całej Polsce kawałek – „W aucie”. Była to swoista odpowiedź na parasolkę czarnoskórej piosenkarki. W jednym z wywiadów Sokół wytłumaczył to powiązanie prostym refrenem – skoro jest „Under my umbrella, ella, ella, e, e, e…” to jest też „Będę brał cię (gdzie?) w aucie (Mnie?) cię (ee) ehe”.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=b6Gdg9hhOas[/youtube]

Wiele osób zarzuciło raperom, że „się sprzedali”. Sokół i Pono w wywiadach tłumaczyli, że kawałek został nagrany dla żartu. Warto tu podkreślić, że udało im się namówić Piotra Fronczewskiego do współpracy. Wiele osób zarzuciło im także, że kawałek został nagrany tylko dla pieniędzy. Jak się okazało – dzięki „W aucie” po wielu latach znów zaczęto kupować płytę Franka Kimono czyli Fronczewskiego.

Niewątpliwie Sokół i Pono są filarami polskiego hip-hopu. Tym bardziej ich hit, ociekający pastiszem,  można słuchać z większą przyjemnością, o ile zna się ich wcześniejszy dorobek. Wówczas historia powstawania „W aucie” jest jasna.

Śladem kolegi z WWO – Sokoła, poszedł Jędker. Projekt „Monopol” składa się z czterech osób. Jędkera Właśnie (Andrzej Wawrykiewicz), Kasi Hajduk, Olka Kowalskiego i Roberta Mączyńskiego. Ich piosenka „Na melanżu” szybko stała się hitem. Do dziś grana jest na wielu dyskotekach.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=5eLYBjRX7wc[/youtube]

Czy to ujmuje raperowi, że nagrywa jeden pastiszowy kawałek, czy też tworzy cały taki projekt? Nie sądze. To tak jak z anegdotą o Adamie Mickiewiczu. W jego czasach ponoć zarzucano mu, że nie jest prawdziwym poetą, bo nie potrafi wyjść po za ramy swojego stylu. Polski wieszcz udowodnił, że potrafi pisać nie tylko ballady i powieści poetyckie, ale także coś innego. Stworzył więc Sonety Krymskie. Wcale się nie zdziwię, jeżeli kiedyś chłopaki z ZIP-składu wpadną na pomysł, by wydać swoje największe hity symfonicznie, wzorem Perfectu czy Comy. Skoro można pójść w pastisz, to w drugą stronę też można.

Ogromną burzę wywołała Agnieszka Chylińska wydając swoją najnowszą płytę, która nie jak poprzednie była rockowa, a w stylu dance. Gromy posypały się od fanów, którzy zalewając internet potokiem słów zarzekali się, ze Chylińskiej więcej słuchać nie będą. Takiej płyty można było się spodziewać. Świadczyć o tym może ten kawałek zagrany na jednym z koncertów.

http://w419.wrzuta.pl/audio/2UyicOpPada/agnieszka_chylinska_-_rhytm_is_a_dancer_www.zrzutnia.pl

Więcej dystansu do muzyki życzy
Kamil Gopaniuk (Tosiek)

2 komentarze do “Muzyczny łańcuch”

  1. hcg lean extreme napisał(a):

    Hello, і think that i saω you visited my ωeb site thus i сame tο “return the favoг”.I am attemρting tο find things to improve my web site! Ι suppose its ok to uѕе a fеw of уour ideas! !

  2. Cerrajero Valdemoro napisał(a):

    Greate post. Keep writing such kind of information on your page. Im really impressed by your site. Hello there, You’ve performed a fantastic job. I’ll definitely digg it and for my part suggest to my friends. I am confident they will be benefited from this web site.